sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Kiva viikonloppu!

Pahoittelen näiden asetusten outoutta... Aina ei onnistu kerralla. ;)

Kerta oli ihanan keväinen sää! :) Tänään kyllä satoi jotain tosi märkää mitälie-lunta just silloin kun minä yritin talleilla.

Mutta eilen oli ihanaa!! <3 Tehtiin Emmin kanssa aamutalli eli herätys oli turhan aikaisin, mutta tallilla oli kivaa. Siellä oli pari uutta heppatuttavuutta muuttanut perjantaina, jotka toivat aamutalliin oman pikku lisänsä. Lähinnä nyt muutoksen takia ja olihan siellä enemmän siivottavia karsinoitakin :D

Aurinko paistoi jo aika lämmittävästi ja sain innostuksen lähteä Iivarin kanssa ihanalla aurinkoiselle kärrykäveylle maastoon. Emmikin harjasi Ateenan ulkopuomilla ja hekin lähtivät maastoon.

Homma oli hieman vastatuulessa jo alusta alkaen kun kärryistä oli toinen rengas lähes tyhjä ja poni oli päättänyt piehtaroida tarhassa eli se oli sisään tullessa yltä päältä osittain märän kuran peittämä...jippii! No, sain apua renkaan täytön kanssa ja lopulta sain poninkin edes jollain lailla siedettävään kuntoon ja eikun matkaan.

Jo alkumatkasta kävi selväksi, että Iivarilla oli vähän muita suunnitelmia kun yltiörauhallinen kävely. Se hirnui, loikki, nakkeli niskojansa, kyttäs tota kiveä ja sitä lumikasaa ja vielä roskista jne.
Oon tehnyt sen kanssa vähän sellaisen virheen, että oon kokemattomuuttani aina kävellyt sen kanssa jos se on kytännyt jotain. Ihan vaan siksi ettei se vaan tee ukaria ja saada sitä kautta aikaiseksi kamala katastrofi.
Viime aikoina oon kyllä yrittänyt olla rohkeampi ja vaan kannustaa ponin ohi kaikenlaisen "pelottavan". Hyvinhän se on mennyt.

Alkumatkan hillumisen takia päätin heti alkuun sittenkin mennä pikkupätkän ravia ja mennä ylämäenkin kärryillä. (yleensä siis kävelen sen itse). Tämä toimi ja meillä meni loppumatka oikein kivasti kun suurimmat energiat saatiin purettua. Yhdellä peltosuoralla mentiin oikein kivaa reipasta ravia ja kotiin päin hyvä pätkä laukkaa :) Tähän asti oon saanut sen laukkaamaan vaan muutamia askeleita, mutta nyt mentiin jo useampia metrejä, jee! :)

Kuvasin lyhyen pätkän käyntiä meidän maastomatkalla :) Laitoin sen nyt tuohon linkkiin, koska en kerta kaikkiaan saanut sitä nyt tänne ladattua.

Tänään oli sitten kengityspäivä. Iivarin vuoro pedikyyriin oli ensimmäisenä. Kaikki meni hyvin kuten yleensäkin ja meidän kengittäjä aina jaksaa kehua kuinka Iivarilla on hänen mielestä tosi hienot jalat! :)

Ateenan tullessa sisälle huomasimme oikean etukengän lähteneen livohkaan, joten varsin hyvin ajoitettu kengityspäivä siis. Kenkä löytyi tarhasta ja pääsi vielä uusiokäyttöön.

Seuraavaksi oli vuorossa Iivarin toinen ratsastuskerta!
Nyt kun ollaan saatu hankittua Iivarille jo oma satula, huopa ja vyö sekä jalkkarit, päätettiin jatkaa ratsastusharrastusta tänään sunnuntaina. Ponnylle siis kamat niskaan ja kentälle. Selkään nousussa ei ollut edelleenkään ongelmia ollenkaan. Käynnissä sujui jo jollain lailla helpommin kun viimeksi. Tekivät Johannan kanssa vähän ympyröitä, pysädyksiä ja vaan tutustuivat liikkumiseen. Iivarilla on edelleen hankaluuksia hyväksyä heti kuolaintuntumaa, joten mentiin hyvin kevyellä ohjastuntumalla.
Lisäksi ravia mentiin tänään jo aika paljon reilummin kun viimeksi. Useampikin kierros kokonaisuudessaan. :) Lopuksi oli pieniä ongelmia ponin paikallaan jumahtamisen kanssa kun pääty-ympyrä oli kovin hankala käsittää :) Saatiin vielä pikku pätkä hyvää ravia niin jätettiin tämän kerran harjoitukset siihen. Oltiin oltu ehkä 20min ja poni oli selkeästi jo väsynyt. Vaatii uusia voimia tämä uusi liikuntamuoto :) Jatkamme harrastuksia taas toisella kertaa :) Kiitos taas Johannalle!

Sellainen laskiasviikonloppu hevosten kanssa.

Minulla on valitettavasti tämän päivän ratsastuksesta vaan yksi äidin puhelimella ottama kuva, mutta laitan enemmän jos niitä ilmestyy.






tiistai 25. helmikuuta 2014

Iivarista tuli ratsu!

Olen nyt tän koneen sekoilun vuoksi kirjoittanut tän tekstin uudelleen jo kolme kertaa... Eka teksti oli ok, tokaa ehdin jo viimeistellä toki kivaks ja tän viimeisen nyt yritän vaan saada julkaistua (=edes tallennettua) ennen uutta sekoamista.

No, tulin ratsuponin omistajaksi oikeastaan jo helmikuun alussa, mutta päätin jakaa tämän iloisen perhetapahtuman myös tänne blogiin. Olen taas pikkuponista hyvin ylpeä :)

Juuri tänään luin eräästä blogista, kuinka kukaan ei jaksa lukea päiväkirjamaista blogia. Pitäisi olla mielipidekirjoituksia, hieno tausta, mahtipontisesti editoituja videoita ja überhienoja kuvia.
Tämä minun blogini on nimenomaan enemmän päiväkirjamainen ja tylsä kun mikään upea mielipiteitä sisältävä blogi.
Minusta tässä on kyse ehkä siitä ketä varten blogia kirjoittaa? Käsitän senkin, että jos lukijoita on tuhatpäinen lauma, niin se kirjoitaminen muuttuu ja sen täytyykin muuttua hieman enemmän lukijalähtöiseksi.
Minun blogini on taas vähän päiväkirja nimenomaan itselleni, mutta julkisena blogina lähinnä tutuille, jotka voivat halutessaan hieman pysyä kärryillä meidän kuulumisista, mutta jotka eivät halua aktiivisesti sitä kysellä. Sitä paitsi minä itse tykkään enemmän selailla vanhoja juttuja mitä oikeasti olen tehnyt, kun mitä mieltä olen ollut... (vaikka tietenkin jokainen bloggaaja ainakin näennäisesti kirjoittaa vaan itselleen ja omaksi huvikseen, yeah right... ;D)

No, tää nyt lähti vähän lapasesta rönsyilemään kun aihe piti olla ihan muualla! :) Nimittäin siinä Iivarissa!

Tallillamme käy pienikokoinen, mutta aika osaava tyttö jota olin "salaa" ajatellut jo Iivarille pilotiksi. Näinpä eräs sunnuntai kysyin kävisikö pieni selkään nousu... Sain lainaksi satulan tallin yhdeltä ponilta ja eikun menoks!
Ensin meillä tosin oli hieman ongelmia löytää sopivaa satulavyötä. Toinen on liian pitkä, toinen ei mene kiinni ollenkaan jne, mutta kyllä se siitä sitten.
Menin ensin juoksuttamaan Iivaria, mutta koska mitään suurempia rodeoita ei havaittu, niin päätettiin istuttaa Johanna kyytiin.
Hienostihan se meni eikä mitään draamaa ollut. Yritti Iivari tosin purra ratsastajaansa varpaista... Ensin talutin ratsukkoa käynnissä, mutta siirryin lopulta kävelemään "takavasemmalle" kun ponia kiinnosti enemmän sen talutusnarun syöminen kun itse homma. Harjoittelivat kääntymistä, pysähtymistä ja yksi pitkä sivu mentiin raviakin! Sitten vaan ponille kiitos ja lopetus.
Iivarihan osaa aika hyvin ääniavut ohjasajon, juoksutuksen, ajamisen jne ansiosta ja se varmasti tulee auttamaan meitä tällä ratsu-uralla.
Tämän kerran jälkeen ovat kelit hieman hankaloittaneet ratsastusharjoituksia kengättömällä eläimellä ja oma satulakin on ollut hankintalistalla. Nyt taitaa kamppeet olla likimain hankittuna ja harjoituksia voitaneen hyvinkin piakkoin jatkaa jos ratsuttaja-Johanna on vielä suostuvainen. Toivottavasti :)

Nyt loppuun pari kuvaa. Kuvat on Veeran ottamia.

Näitä kuvia lisäillessäni huomasin, että tuolloinhan on ollut vielä ihan Talvi :)


Tässä ollaan juuri aloiteltu ja taluttaja vielä mukana roikkumassa.





Tässä mennään jo itse tosi hienosti



Muina miehinä :)




Keskittynyt täytyy olla ;)







Onnistunut eka ratsastuskerta. Ponille kiitos ja lopetus.



Tässä Johanna Ateenan kanssa.



tiistai 18. helmikuuta 2014

Kuvakirja: Thaimaa 2014

Moikka :)

Päätin julkaista jokusen kuvan talvilomaltani Thaimaan Phuketin auringon alla 13.-28.1.2014 rakas ystävä matkaseurana.
Ihan lähellekään mitään matkapäiväkirjaa ei ole tiedossa, mutta pieniä johdatuksia kuviin sieltä täältä matkaa. En omaa huippukameraa enkä huippukuvaajan taitoja, joten pahoitteluni jos jotain  kamerakuvat häirii :) Tokihan niissä laatu on toivoton, mutta ehkä loskan keskelle saa silti hieman toiveita kesästä.

edit: Blogger toki vielä huononsi noita ennestään.. Pikkukuvina vaikuttavat hivenen parempilaatuisilta, mutta ei ne niinkään oo kivoja. :/

Pyrin pysymään edes joten kuten aikajärjestyksessä.

Ensimmäinen kuva on otettu hotellimme vastaanottoaulasta heti loman alkumetreiltä.



Tämä kuva on otettu yhdestä hotellimme monista rakennuksista rannalta katsottuna. Hotellilla oli siis oma ranta :)




Seuraava kuva on otettu myöskin heti loman alkumetreiltä Paton Beachin keskustasta ison Jungceylon ostoskeskuksen vierestä.







Kävimme katsomassa Thaiboxingia. Paikat eivät vaan olleet huiput. Ottelut olivat kyllä ihan kivaa ajanvietettä, mutta tämä oli kyllä hivenen laskettavissa ylihintaiseksi.





                                                  Rantalöhöilyä <3
































Ihana kylmä young coconut :)




























Käytiin vähän pohjoisemmassa katsomassa Gibbon apinoita niiden suojelualueella ja samalla käveltiin samalla alueella olevassa luonnonpuistossa. Siellä on kuulema hieno vesiputouskin, mutta kovin hääppöinen se ei kyllä nyt ollut.
















Henkien talo. Buddhalisilla on sellainen uskomus, että kun he ostavat tontin niin siinä tontilla toki asuu henkiä. He eivät missään nimessä halua suututtaa niitä henkiä käskemällä niiden muuttaa, joten hengille rakennetaan talo ennen muun rakentelun aloittamista. Niitä oli joka talon pihassa ja niille myös vietiin lahjoja.








Kabaree tunnelmaan päästiin Simon Cabaret esityksellä. Sinne kuljettiin toki tuk-tukilla.
























Yhtenä päivänä lähdimme matkanjärjestäjän retkelle. Ensin matkasimme bussilla kumipuuviljelmille ja sieltä taas pitkähäntäveneellä mangrovemetsien ohi kohti James Bond-saarta. Siellä on siis kuvattu 007 ja kultainen ase-elokuvaa. Melkoinen turistirysä.

Sieltä jatkettiin matkaa edelleen pitkähäntäveneellä kohti merimustalaisia. Siellä siis keskellä merta asuu paalujen päällä muslimiyhteisö. Heillä oli siellä oma moskeija ja oma koulu yms.















Tämän jälkeen käytiin vielä luostarissa, jonka pihalta on kuvattu tuo apina. Noita oli siellä aivan hitokseen :D





Loput pari kuvaa joltain illoilta yöelämässä sekä nuo värikkäät drinkut ostettiin minun synttäreiden kunniaksi sekä viimeinen kuva viimeiseltä päivältä.

Hei hei Thaimaa <3












Terkuin Sanna